Het nieuwe schooljaar begint alweer bijna. De periode van rusten en opladen is bijna voorbij. Hebben jij ook de tijd genomen om tot jezelf te komen, na te denken en te reflecteren?
Het werken met klank is iets wat in deze tijd volop terrein wint. Maar nieuw is het zeker niet. Sjamanen over de hele wereld werken al eeuwen lang met klank. Zang, trommelen, klankschalen, ratels, didgeridoo en een boog met snaar werden gebruikt om te ‘reizen’ zonder te reizen.
Op reis, zonder te reizen
Ook tegenwoordig lijkt onze aandacht nog altijd gemakkelijk te ‘reizen’ op klank. Vrijwel iedereen die een klankschaalconcert, trommelsessie of klank sessie heeft bijgewoond zal bevestigen dat je op de (boventoonrijke) klanken die daar klinken, gemakkelijk ontspant. Soms hoor je dat iemand indrukwekkende beelden heeft gezien en/ of ‘op reis’ is geweest. Omdat onze aandacht zo gemakkelijk door klank wordt meegenomen is het een zeer effectief middel om met de aandacht ‘naar binnen’ te gaan. Om naar je zelf terug te gaan en thuis te komen. Klank is trilling, trilling is resonantie en zet ons hele systeem in beweging.
De klanksessies die Léon geeft zijn een vorm van non-verbale ‘therapie’ en kan waardevol zijn als bijvoorbeeld communicatie via een gesprek moeilijk is. Muziek maakt communicatie op een andere wijze mogelijk zoals bijvoorbeeld in een vraag en antwoordspel met een instrument of bij het samen zingen van een melodie. Onze stem hebben we namelijk altijd bij
” Thuis komen is toch het mooiste van weg zijn “
Thuis komen in klank
Wanneer volwassenen al zo positief reageren op de werking van klank, hoe waardevol zou het dan kunnen zijn om kinderen op een milde manier met klank te ondersteunen? Maar werken met klank is opvallend genoeg in reguliere scholen, kinderdagverblijven verre van gebruikelijk. Meestal omdat de werking van klank gewoonweg onbekend is. Maar ook omdat, wanneer men er wel over gehoord heeft, vanuit regulier perspectief er nog te veel een ongrijpbare sfeer omheen hangt. Dat is jammer.
Klank kan namelijk op een heel reguliere manier ingezet worden terwijl het de werking (“thuis komen”, ontspanning, in harmonie brengen) blijft behouden. Hoe mooi zou het zijn wanneer in de klas de dag geopend zou worden met welluidende klankschalen? Of wanneer een kind een klankschaal aan mag slaan en vervolgens mag vertellen wat hij of zij in een kringgesprek wil delen? Maar dan wel wanneer de schaal helemaal is uitgeklonken!
Er zijn hele simpele manieren te bedenken waarmee we kinderen kunnen “verleiden” (lees: uitnodigen) om naar aangename harmoniserende klanken te luisteren. En wanneer we dat van jongs af aan doen, geven we ze de gelegenheid om telkens even uit het hoofd en de drukte van alle dag terug te keren naar zichzelf. Op die manier helpen we ze het contact met zich zelf te behouden zodat ze later, wanneer ze groter zijn, nog steeds weten hoe waardevol het is dat juist zij hier zijn.
Wil je zelf als docent, begeleider ervaren wat klank met je doet, wil je eerst zelf ervaren hoe de klank en resonantie doordringt in je lichaam? Ik ben er voor jou. Maak een afspraak voor een individuele klanksessie of een klanksessie voor twee. Voel, ervaar, beleef, reflecteer, laat zijn wat er is.
Met klank beginnen aan een nieuw schooljaar
We leven in een vlug veranderende maatschappij. In de ban van digitale mogelijkheden en met de nadruk op snelheid, toekomst, variatie, kansen. En dat willen we natuurlijk niet missen. Maar niet alles in ons heeft dit tempo en deze veelheid lief. Wie het contact met zichzelf niet wil verliezen zal ook stil moeten staan en luisteren. En wie niet wil dat onze kinderen in een betekenisloos niemandsland terecht komen, zal hen moeten leren dit zelfde te doen.
Omringd door de volheid van het leven is spelen met klank een eenvoudige heilzame weg om kinderen telkens opnieuw bij zich zelf thuis te laten komen. Zodat later, wanneer ze groot zijn, ze nog steeds weten hoe betekenisvol het is dat juist zij hier zijn.
Waarom Klank ?
In alle oude culturen over de hele wereld was bekend wat nu opnieuw wordt ontdekt : klank kan gebruikt worden om een gezond evenwicht te behouden en – indien nodig – te herstellen. Het vergroten van lichaamsbewustzijn, vergroten van de concentratie, het aanwakkeren van onze creativiteit, het ontdekken van onze rijke innerlijke wereld, stressvermindering en het bevorderen van gevoelens van vreugde zijn slechts enkele werkingen die juist gebruik van klank kan bewerkstelligen.
Lichaamsbewustzijn
Keano (basisschool groep 5) : “Het kriebelt ! Het is net of het door mijn tenen zo omhoog gaat.”
Creativiteit / Innerlijke rijkdom
Fleur (basisschool groep 4) : “Het mooiste instrument vond ik de gong. Ik weet nu ook dat als iemand op de gong slaat en je doet je ogen dicht, zie je allemaal dingen voor je met dat geluid.”
Vreugde
Lotte (begeleidster van kinderen met een Ernstig Meervoudige Beperking) : “Sem had dit hele schooljaar nog niet gelachen en tijdens dit spelen met klank zag ik voor het eerst sinds al die maanden weer een lach op zijn gezicht !”
Er wacht ons een mooie uitdaging!
Tegenwoordig moeten kinderen best veel (school, sport, toneel en andere clubjes). Ze staan onder druk omdat er veel van ze verwacht wordt. Dit kan spanningen opleveren waardoor de communicatie met ouders, leerkrachten en andere kinderen verstoord kan raken. Tijdens de klankbeleving in de groep worden d.m.v. diverse spelvormen de zintuigen van de kinderen gestimuleerd. Hierdoor leert een kind beter waar te nemen, de lichaamswaarneming verbetert.
Wat kan je bereiken met klank in de groep?
- de zintuiglijke waarneming stimuleren
- de grove en fijne motoriek bevorderen
- kinderen motiveren en daardoor hun spanningsboog vergroten
- de fantasie prikkelen en de creativiteit bevorderen
- de sociale en communicatieve vaardigheden van kinderen versterken.
Het resultaat hiervan is dat kinderen beter leren communiceren met elkaar. Vooral kinderen die moeite hebben met concentratie vasthouden hebben veel baat bij een klank beleving. Het zelfbewustzijn van het kind groeit en daardoor zal er minder stress in een groep zijn. De klank bevordert een ontspannen sfeer die ook de taak van de begeleider verlicht.
Wat kan je van mij verwachten?
- ik neem verschillende instrumenten mee (denk hierbij aan klankschalen, drum, ratels, Indianen fluiten, etc)
- ik vertel verhalen bij de instrumenten
- ik laat kinderen voelen wat klank is
- ik laat kinderen zelf verwoorden hoe en wat ze voelen, alles is goed!
- ik geef ruimte aan emoties die loskomen bij kinderen en begeleiders
- ik laat kinderen spelenderwijs thuis komen met klank
Welke competenties komen aan bod?
- Creërend vermogen
- Vermogen zich te presenteren
- Reflectief vermogen
- Vermogen tot zelfstandig werken
- Vermogen tot samenwerken
- Leren openstellen en kijken
- Zelf iets leren maken
- Leren analyseren
- Interpreteren en waarderen
Kerndoelen: 1, 2, 12, 34, 37, 38, 44, 54, 55, 56
Klank in de groep is ideaal om toe te passen in o.a. het basisonderwijs, op peuterspeelzalen, voor kinderen met beperkingen (lichamelijk en geestelijk), in kinder(te)huizen. Bij kinderen met leerproblemen, dyslexia, bedplassen, faalangst, concentratieproblemen, een stoornis uit het autistisch spectrum, depressie, ADHD heeft deze vorm van ‘muziektherapie’ een positieve uitwerking.
Net zoals bij kinderen heeft ook bij ouderen, ouderen met beperkingen, ouderen met dementie een klankbeleving een positieve uitwerking.
De klankbeleving sessies worden altijd vooraf besproken met leerkracht en/of begeleiders. Tijdens het voorgesprek zal ook bekeken worden hoe de inhoud van de sessie zal zijn, afhankelijk van de groep waar mee gewerkt wordt.
Wat zijn de kosten van de klankbeleving in de groep?
Klankbeleving sessie : € 65,– per half uur*. (exclusief reiskosten)
* Het is ook mogelijk om mij voor een heel schooljaar (bijvoorbeeld 2 periodes van 8 weken), of voor meerdere groepen in te huren. vraag naar de mogelijkheden.
Geef een reactie